> Úvodní stránka > CPM Marketplace > Analýzy, trendy, statistiky > DTZ: Polsko se z krize velice rychle otřepalo – do euforie se dostávají retaileři i investiční fondy

DTZ: Polsko se z krize velice rychle otřepalo – do euforie se dostávají retaileři i investiční fondy

Co spojuje český a polský realitní trh?

Například investice; z pohledu investorů se právě tyto dvě země oddělily i v době uplynulé ekonomické krize od zbytku regionu střední a východní Evropy a navzdory dílčím poklesům objemů investic si udržely výsadní postavení. V důsledku navýšení objemů investic se v Polsku loni uskutečnily prodeje nemovitostí za 1,9 miliardy EUR. Ve stejném období nákupy nemovitostí činily v České republice 664 milionů EUR. V obou zemích se pak v roce 2011 očekává významné překročení těchto výsledků.

Na rozdíl od českého trhu, kde v roce 2010 tvořili 68 % investic z celkového objemu domácí investoři, na polském trhu zůstávají podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ dominantní především mezinárodní hráči. Kromě stálých investorů, kteří byli v Polsku aktivní i během světové finanční krize (především německé otevřené investiční fondy, jako jsou DEKA, SEB, Union Investment a další), nakupují i rakouští investoři, kteří se do Polska vrátili hned na začátku roku 2011. Ještě zajímavější je nárůst počtu zcela nových „hráčů“, hlavně z Velké Británie a Německa, kteří chtějí navázat na své dřívější akvizice v Polsku. V jejich hledáčku jsou velice často obchodní centra a kvalitně obsazené retail parky.

A právě na segmentu retailu jsou však patrné rozdíly následků globálního propadu ekonomik. Z údajů DTZ vyplývá, že zatímco v Česku se letos neotevře žádné nové obchodní centrum, v Polsku jich bude hned několik a developeři maloobchodních projektů i samotní retaileři se vezou na pomyslné vlně euforie. Jen v letošním roce by se měl polský retail rozrůst o 770 000 – 790 000 m2 nových projektů či rozšíření již stávajících center. Tím ale expanze mnohých developerů a nájemců v Polsku nekončí: do roku 2013 by měly být otevřeny projekty s kapacitou více než 1 milion m2 pronajímatelných prostor.

„I když je Polsko co do počtu obyvatel téměř čtyřikrát větší než Česká republika, podobná úměra pro realitní trh neplatí. Je ale pravda, že v předchozích letech development v Česku akceleroval ve všech segmentech a podle mnohých ukazatelů prošlo Polsko krizí 2008 – 2010 rychleji a úspěšněji než Česká republika,“ komentuje výsledky Lenka Šindelářová, analytička pražské kanceláře DTZ. Jen pro srovnání: na konci loňského roku bylo v obchodních centrech v České republice 2,9 mil. m2 prostor, v Polsku dosáhla kapacita již 10,1 milionu čtverečných metrů.

Rozdílný vývoj v retailu je patrný také v případě velikosti projektů dokončených v roce 2010: největším tuzemským obchodním centrem byla Galerie Harfa na Praze 9 se 49 000 m2, v Polsku to byl Port v Lodži s více než 70 000 m2 ve 250 maloobchodních jednotkách. Pronajímatelná plocha největších polských obchodních center v letošním roce bude 50 000 m2 v Rzeszówě v projektu Millenium Hall, respektive 42 000 m2 v Galerii Słoneczna v Radomi.

Polský trh rovněž už v loňském roce vykazoval řadu nových maloobchodních značek a nájemců, pro tuzemské zákazníky často ne zcela známých. Šlo například o Carolina Herrera, Dune, Digel, Muji, Peacock's, Phenome, Red Valentino či Rubbabu. V letošním roce ještě přibudou 3 Pommes, Jula, LC Waikiki, Oviesse anebo Toys R Us.

„Vysvětlení pro rozdíly ve velikosti obchodních centrech spočívá v daleko větší spádové oblasti polských měst i obchodních center, což se odráží i v návštěvnosti,“ soudí Lenka Šindelářová. „V případě značek jde často o módní firmy a brandy – Polsko je v tomto ohledu velmi vděčnou destinací. Ostatně z Polska pochází řada módních značek, jež byly nebo nadále jsou aktivní i na zdejším trhu. Polsko a móda zkrátka patří k sobě.“

Další informace:
Markéta Valtrová
Marketing and PR Manager, DTZ
Email: marketa.valtro­va@dtz.com
Tel-přímá linka: +420 234 262 234
Mobil: +420 602 176 699

Obrázek

Jiří Hlinka
Smart Communication s.r.o.
Email: hlinka@s-m-art.com
Tel-přímá linka: +420 283 882 082
Mobil: +420 602 226 913

Obrázek

O DTZ

Společnost DTZ má vedoucí postavení ve světě jako poradenská firma v oblasti realit. Je to jedna z největších společností tohoto druhu. 10 000 zaměstnanců pracuje pro značku DTZ ve 140 městech 42 zemí světa. V Evropě, na středním východě, v Africe, Asii a Americe poskytuje firma komplexní služby od vysoce kvalitního investičního poradenství po špičkové služby nájemcům, pronajímatelům a vlastníkům nemovitostí. Firma DTZ Holdings je veřejně obchodovatelná společnost kótovaná od roku 1987 na Londýnské Burze cenných papírů. V roce 1992 založila společnost DTZ pobočku v České republice, kde pracuje tým 90 odborníků poskytujících širokou škálu služeb v oblasti realit včetně poradenství při nákupu, prodeji a pronájmu nemovitostí, jakož i zastupování nájemců. Společnost DTZ odolává silné konkurenci na realitním trhu – často díky skvělým znalostem místních podmínek a podpoře ze strany celosvětové sítě. www.dtz.com/cz

CZ | EN | PL

Přihlásit

© 2022 AVÍZO, a.s. Obsah je poskytnut pouze pro soukromé použití. Jakékoliv komerční použití, rozmnožování bez písemného souhlasu společnosti AVÍZO, a.s. je přísně zakázáno.

Přihlášení členaxxx: