> Úvodní stránka > Pro veřejnost > Galerie projektů - Kde se staví > Komerční prostory > Hradec Králové - Terminál hromadné dopravy
Hradec Králové - Terminál hromadné dopravy
Základní informace:
Název projektu:
Výstavba terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové
Cíl projektu:
Vybudování přestupního bodu ČD-MHD-BUS
Lokalizace:
Území mezi Hořickou ulicí a ulicí Sladkovského.
Popis projektu:
a) výchozí stav
Neexistence autobusového nádraží je letitý problém Hradce Králové.
Současné „autobusové nádraží“ představované betonovou plochou
v lokalitě U Koruny, která je naprosto nevybavená (chybí zázemí pro
cestující i personál, orientační a navigační systém atd.), nevyhovuje
standardům cestování hromadnou dopravou již několik desetiletí. Za tu dobu
vznikla řada studií a projektů, které ale nebyly nikdy realizovány. Již
v 70. letech 20. století byl za místo pro autobusového nádraží vytipován
prostor mezi ulicemi Na Okrouhlíku, Hořická a Sladkovského. V 90. letech
byla prověřována i možnost situování terminálu hromadné dopravy
v prostoru Riegrova náměstí.
b) návrh řešení
Aktuálně zpracovaná a projednaná urbanistická studie řeší nový
autobusový terminál v prostoru mezi ulicemi Na Okrouhlíku, Hořická a
Sladkovského. Předmětem řešení byl návrh konceptu řešení
integrovaného autobusového a trolejbusového terminálu jak pro dopravu MHD,
tak autobusovou dopravu dálkovou a regionální, s řešením vzájemných
přestupních vazeb i přestupních vazeb k dopravě železniční. Základní
dopravně urbanistické principy jsou:
- Veškerá doprava MHD vedená přes prostor Riegrova náměstí je řešena jako průjezdná, pouze s nácestnými zastávkami.
- Návrh předpokládá vznik pěší zóny s provozem trolejbusů v ulici S. K. Neumanna.
- Z prostoru Riegrova náměstí je vyloučena průjezdná individuální automobilová doprava pro vztah Puškinova – Haškova ulice.
- Integrovaný autobusový a trolejbusový terminál pro všechny druhy dopravy je situován na volné plochy mezi nákladovým nádražím ČD, ulicí Nádražní a Chelčického (Na Okrouhlíku).
- Pro vztah k nádraží ČD zůstává zachována co nejkratší možná vazba k nácestným zastávkám MHD v prostoru přednádraží. Předpokládá se i možnost převedení části linek regionální dopravy tímto prostorem (princip integrované dopravy).
- Pro vztah MHD – regionální autobusová doprava – dálková autobusová doprava vzniká bezprostřední přestupní bod přímo v areálu navrhovaného autobusového nádraží.
- Pro vztah ČD – dálková autobusová doprava vzniká potřeba překonat vzdálenost mezi autobusovým nádražím a nádražím ČD.
Při realizaci projektu se předpokládá jeho rozdělení na jednotlivé etapy tak, aby v území byl zajištěn provoz –1. výstavba terminálu HD, 2. rekonstrukce Riegrova náměstí.
Stav projektu
Květen 2008
Na terminálu bylo dokončeno předepínání nosné konstrukce a probíhá
napínání krycích plachet

Březen 2008
V plném proudu je rekonstrukce Riegrova náměstí před budouvou Českých
drah. To by mělo být dokončeno v říjnu letošního roku. Stavba samotného
terminálu hromadné dopravy je ve fázi, kdy jsou hotové konstrukce, které
ponesou plachtu. V těchto dnech probíhá jejich předepínání. Natažení
plachty je plánováno na konec měsíce dubna.

Únor 2008 Dvě odbavovací haly terminálu hromadné dopravy jsou těsně před dokončením a ve vysokém stupni rozpracovanosti se nachází ocelová zastřešující konstrukce. Plánovaný termín kolaudace terminálu je červen 2008.

Listopad 2007
Společnost Strabag nedodrží ani druhý, listopadový, termín výstavby
terminálu hromadné dopravy. Pokračování stavby komplikuje montáž ocelové
střešní konstrukce.

Srpen 2007
Byly postaveny dvě odbavovací haly, vedle vyrostla jedna ze dvou ocelových
konstrukcí, které budou držet skleněnou fasádu a částečně i unikátní
střechu z průsvitných plachet. Před dokončením jsou části komunikací a
kruhový objezd směrem k městskému silničnímu okruhu.

Květen 2007
Nové autobusové nádraží začíná dostávat konkrétní podobu. Na
prostranství rostou dvě betonové haly, které budou sloužit pro odbavení
cestujících v městské dopravě i meziměstských autobusových linkách.
Původní termín dokončení byl změněn na listopad 2007. Začala také
rekonstrukce Riegrova náměstí před nádražní budovou ČD, které je
vzdálené od terminálu hromadné dopravy zhruba 200 m. Točna trolejbusů
byla přestěhována ke Koruně, část linkových autobusů nyní odjíždí ze
sousedního parkoviště a část od hotelu Amber Černigov.

Září 2006
Byla zahájena výstavba autobusového nádraží na prostranství mezi ul.
Nádražní, Hořickou a Sladkovského. Termín dokončení srpen 2007

Květen 2006
Byla zpracována nová zadávací dokumentace a vyhlášeno nové zadávací
řízení. V polovině května Rada města stanovila pořadí uchazečů
o zakázku.
Únor 2006
Účastník, jehož námitce k výběrovému řízení nebylo Radou města
vyhověno, podal odvolání k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ten
výběrové řízení začátkem únota 2006 zrušil.
Listopad 2005
V polovině října v souladu s doporučením výběrové komise, rozhodla
rada města o vítězi zadávacího řízení na dodavatele stavby. Na
počátku listopadu byla doručena námitka proti tomuto rozhodnutí ze strany
jednoho z účastníků řízení. Rada města na svém zasedání
listopadovém zasedání rozhodla námitce nevyhovět. Běží lhůta, ve které
je možno podat odvolání proti tomuto rozhodnutí k Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže. Zároveň dále pokračuje řešení majetkoprávních
vztahů k pozemkům dotčeným stavbou, které nejsou v majetku města.
Řešené majetkoprávní vztahy nemají vliv na výstavbu terminálu.
Srpen 2005
Úspěšně proběhla stavební řízení, na základě kterých byla získána
na konci července pravomocná stavební povolení. Vzhledem k průtahům
vzniklým v procesu sestavování a schvalování hodnotící komise pro
zadávací řízení na zhotovitele stavby, byl termín pro podání nabídek,
z důvodu nutnosti dodržet stanovenou lhůtu pro otvírání obálek
s nabídkami, prodloužen.
Červen 2005
Pokračuje řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům dotčeným stavbou,
které nejsou v majetku města. Probíhají stavební řízení
s předpokladem získání pravomocných stavebních povolení do konce června
2005.
Za účelem maximální možné eliminace případných nedostatků zadávacího
řízení na dodavatele stavby a následných odvolání, bylo rozhodnuto
svěřit přípravu a realizaci procesu výběru dodavatele zkušené externí
firmě, vzešlé z poptávkového řízení na zhotovitele zadávacího
řízení. Poptávkové řízení proběhlo v dubnu a smlouva s vybranou
firmou byla uzavřena v květnu 2005. Následně byla zpracována zadávací
dokumentace stavby a oznámení o zadávacím řízení, které rada města
schválila na svém mimořádném zasedání v květnu 2005. Ministerstvu
dopravy byl předložen návrh složení výběrové komise pro zadávací
řízení na dodavatele stavby s žádostí o předložení návrhu vládě
ČR ke schválení. V červnu 2005 je předpokládáno zveřejnění
oznámení o zadávacím řízení na centrální adrese.
Únor 2005
Dokumentace ke stavebnímu povolení byla dokončena v prosinci 2004. V rámci
přípravy na stavební řízení, probíhají jednání s dotčenými orgány
státní správy a řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům dotčeným
stavbou, které nejsou v majetku města.
V únoru 2005 bylo dokončeno zpracování studie proveditelnosti (FS) a
analýzy nákladů a výnosů (CBA). Paralelně probíhala příprava dalších
dokumentů nutných pro podání žádosti o dotaci ze Strukturálních fondů
EU (SROP). Finální podoba žádosti o dotaci byla konsultována na
sekretariátu Regionální rady NUTS 2 Severovýchod. Oficiální podání
žádosti o dotaci projektu ze SROP proběhlo v únoru 2005.
Prosinec 2004
Probíhá zpracování dokumentace ke stavebnímu povolení s termínem
dokončení v prosinci 2004. Paralelně, v rámci přípravy na stavební
řízení, probíhají jednání s dotčenými orgány státní správy a
řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům dotčeným stavbou, které
nejsou v majetku města. Probíhá zpracování studie proveditelnosti a
příprava dokumentů nutných pro podání žádosti o dotaci ze
Strukturálních fondů EU (SROP).
Září 2004
Krajským úřadem bylo ukončeno zjišťovací řízení k studii vlivu stavby
na životní prostředí (EIA). Probíhá zpracování dokumentace ke
stavebnímu povolení s termínem dokončení v prosinci 2004. Paralelně,
v rámci přípravy na stavební řízení, probíhají jednání
s dotčenými orgány státní správy a řešení majetkoprávních vztahů
k pozemkům dotčeným stavbou, které nejsou v majetku města. Bylo vydáno
územní rozhodnutí, které již nabylo právní moci. Probíhá zpracování
studie proveditelnosti a příprava dokumentů nutných pro podání žádosti
o dotaci ze Strukturálních fondů EU (SROP).
Červen 2004
Byla dokončena dokumentace k územnímu rozhodnutí a studie vlivu stavby na
životní prostředí (EIA). Následně bylo krajským úřadem zahájeno
zjišťovací řízení k EIA. Probíhalo výběrové řízení na zpracovatele
dokumentace ke stavebnímu povolení. Výběr dodavatele dokumentace ke
stavebnímu povolení provedla rada města na základě doporučení výběrové
komise na svém zasedání konaném v květnu 2004. Paralelně, v rámci
přípravy na územní a stavební řízení, probíhají jednání
s dotčenými orgány státní správy a řešení majetkoprávních vztahů
k pozemkům dotčeným stavbou, které nejsou v majetku města.
Únor 2004
Projekt byl vybrán pro technickou podporu z fondů EU. Tato skutečnost
zvyšuje možnost získání dotace ze strukturálních fondů EU. Realizace
projektu je řízena prostřednictvím koordinačních porad pracovní skupiny
pro realizaci projektu, které jsou konány dvakrát v měsíci, pod vedením
náměstka primátora pro rozvoj města.
V prostoru budoucího terminálu se dosud nepodařilo uskutečnit převod
pozemků od ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Pro potřeby územního
řízení však byl získán souhlas se zamýšleným využitím těchto
pozemků. Dále zbývá dořešit v tomto prostoru majetkové vztahy ke dvěma
pozemkům. Prvý případ je řešen soudem, s předpokladem dokončení 1.
čtvrtletí roku 2004, v druhém případě se jedná o převod pozemku
z půdního fondu (PFČR) s předpokladem dořešení v únoru 2004.
V prostoru Riegerova náměstí byly zjištěny dva problémové pozemky,
které je třeba majetkově dořešit.
Zpracovatel dokumentace k územnímu řízení předal koncept řešení.
Dokončení dokumentace k územnímu řízení je dohodnuto do čtrnácti dnů
po dokončení a předání studie vlivu stavby na životní prostředí (EIA),
které je předpokládáno v březnu 2004.
Zdroj: www.hradeckralove.org
Soubory ke stažení:
Název souboru | Typ | Velikost |
---|---|---|
Informační leták - přední strana | Obrázek JPG | 557 kB |
Informační leták - zadní strana | Obrázek JPG | 652 kB |
Oficiální stránky projektu: www.hradeckralove.org/cz/Magistrat/odbory/usek_nam_rozvoj/odb_rozvoj/_pip/thd.html
Více informací o lokalitě
Kontaktní informace
Hradec Králové
Československé armády 408
502 00 Hradec Králové
Zobrazit na mapě
Telefon:
work +420 495 707 111
Fax:
fax +420 495 707 100
E-mail:
epodatelnammhk.cz
Web:
www.hradeckralove.org